Dzień Projektów Klasowych pt. „Świat jest ciekawy”

11 i 12 grudnia w szkole w Bańskiej Niżnej odbyły się drugi i trzeci dzień corocznej prezentacji szkolnych projektów.

We środę swoją pracę pokazały klasy I, II i III, które przygotowywały się pod kierunkiem wychowawczyń: Ireny Topór, Anny Sichelskiej i Doroty Rokickiej. Dzieci wybrały temat „Podróż po Europie” i zaprezentowały rodzicom, nauczycielom, starszym kolegom i koleżankom oraz innym gościom efekty swoich działań. Czarownica i skoczek narciarski Adam Małysz zabrali widzów do wybranych krajów Europy. Odwiedziliśmy Wielką Brytanię, Hiszpanię, Włochy, Grecję, Francję, Holandię, Luksemburg, Danię, Szwecję, Finlandię i Austrię, aby na koniec wrócić do Polski. Najmłodsi uczniowie przedstawiali podstawowe informacje o położeniu, wielkości, a niekiedy też o gospodarce i kulturze tych państw. Przywołali również wiele ciekawostek o nich.

Dzieci pokazały też zabawy rówieśników z innych krajów i opowiedziały o charakterystycznych potrawach. W prezentacji nie mogło zabraknąć postaci z opowieści różnych narodów – i tak na scenie pojawił się np. Anglik – Harry Potter, Szwedka – Pippi Langstrumpf i  fiński Mikołaj, który obdarował wszystkich cukierkami.

Uczniowie zaśpiewali też piosenki z różnych stron Europy – nie tylko po polsku.  Widzom szczególnie podobał się utwór „Panie Janie” zaśpiewany na głosy i odegrany na cymbałkach oraz piosenka „Jest taki kraj…”, jednak największe oklaski zebrały popisy taneczne. Dzieci w pięknych strojach zatańczyły walczyka, a także taniec flamenco, poloneza i żywiołową grecką zorbę.

Natomiast czwartkowe popołudnie przeznaczone zostało na występy uczniów ze starszych klas. Czwartoklasiści wraz ze swoim wychowawcą p. Marcinem Bryniarskim zabrali widzów w podróż do naszych najbliższych sąsiadów i w ramach projektu „Słowacja – nasz południowy sąsiad” przedstawili atrakcje turystyczne tego kraju oraz zachęcili do skosztowania słowackich potraw. Zadbali też o to, by wszyscy wiedzieli, co należy spakować do plecaka przed górską wędrówką.

Klasa V pod kierunkiem p. Krzysztofa i Agnieszki Cierniaków realizowała projekt „Świat teatru jest ciekawy!”. Uczniowie trzykrotnie odwiedzili Teatr im. Witkacego, gdzie obejrzeli dwa spektakle „Dziadek” i „Nosorożec” oraz wzięli udział w warsztatach teatralnych. Tak przygotowani dokonali adaptacji scenicznej „Katarynki” Bolesława Prusa, którą z dużym talentem pokazali widzom, wykorzystując pomysłowo także lalki, efekty dźwiękowe, ruchome elementy scenografii i rekwizyty. Widzowie, którzy w niezwykłym skupieniu przeżywali historię pana Tomasza i niewidomej dziewczynki, po ostatniej scenie nagrodzili młodych aktorów głośnymi brawami.

Klasa VI przygotowała pod opieką p. Rafała Gąsiora projekt pt. „Trzymaj formę”, by przekonać zebranych, że warto dbać o sprawność fizyczną i zdrowe odżywanie. Szóstoklasiści odegrali na scenie zacięty pojedynek między drużynami „Fat”– wielbicielami fast foodów i gier komputerowych i „Fit” – poświęcającej wolne chwile na ruch i uwielbiającej owoce i warzywa. Wynik rywalizacji był oczywisty, ale kolejne konkurencje przyniosły dużo śmiechu, a uczniowie zadbali też o świeże przekąski dla widzów.

Po przerwie przyszła kolej na klasę VII, która z pomocą p. Renaty Chrobak zrealizowała projekt „Od żabiego udka do oscypka”. Uczniowie złożyli wizytę w kuchni karczmy „Bąkowo Zohylina” oraz uczestniczyli w warsztatach kulinarnych z paniami z Koła Gospodyń Wiejskich, które nauczyły ich gotować potrawy regionalne. Dzięki temu mogli pokazać zebranym własnoręcznie przygotowane dania z różnych stron świata oraz opowiedzieć o różnych europejskich tradycjach kulinarnych, a także polskiej kuchni regionalnej.

Jako ostatni na scenę wyszli ósmoklasiści, którzy z pomocą p. Stanisława Bieleckiego przygotowali projekt „Polacy światu” na temat naszych rodaków, którzy prowadzili działalność artystyczną lub zasłużyli się w pracy na rzecz innych w różnych krajach świata.

Dwa pełne wrażeń popołudnia zakończyły rozmowy przy cieście i herbacie, a oprócz radości z udanych występów pojawiały się w nich już zapewne pomysły  tematów przyszłorocznych projektów klasowych.

fot. Rafał Gąsior